..
..
ОДЛОМАК ИЗ "САЗВЕЖЂА" БРАНКА ЛАЗАРЕВИЋА
22. - ВЕЛИКИ ДУХОВИ ЖИВЕ У САМОЋИ И ЖИВЕ ОД САМОЋЕ. Самоћа, одвајајући од живота, појачава га, удваја га, те се може боље да види. У самоћи човек боље прегледа себе и, преко себе, и остале. Декарт је говорио даму је увек најбоље било у Амстердаму, јер се "тамо цео свет бави трговином", те је тако он сам.
(извор: Бранко Лазаревић: УМЕТНОСТ И ЕСТЕТИКА. - IDEARIUM. - Сабрана дела,књ.5. - Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2005, стр. 194)
..
ОДЛОМАК ИЗ "САЗВЕЖЂА" БРАНКА ЛАЗАРЕВИЋА
22. - ВЕЛИКИ ДУХОВИ ЖИВЕ У САМОЋИ И ЖИВЕ ОД САМОЋЕ. Самоћа, одвајајући од живота, појачава га, удваја га, те се може боље да види. У самоћи човек боље прегледа себе и, преко себе, и остале. Декарт је говорио даму је увек најбоље било у Амстердаму, јер се "тамо цео свет бави трговином", те је тако он сам.
(извор: Бранко Лазаревић: УМЕТНОСТ И ЕСТЕТИКА. - IDEARIUM. - Сабрана дела,књ.5. - Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2005, стр. 194)
ЛеЗ 0013661
СВОЂЕЊЕ САЗНАЊА НА ЗВУК
(Петар Жебељан: ФЛОРЕ И ФАУНИ, Удружење књижевника Србије,
Београд, 2015.)
Ево једног малог прилога за размишљање у
пољу гледања, читања, замишљања и виђења (не)видљивог света флоре и фауне, а повод
је нова песничка књига песама “Флоре и фауни” Петра Жебељана (Перлез, 1939). Фокуси,
на које нас аутор упућује кроз унутрашње
наслове “примера и актера” овог асоцијативног песничког здања, представљају офантастичене
метафоре, које праве песнике остављају без даха док се пишући муче са изазовима
мистерија и хистерија израза које служе.
Зоран М.Мандић март 2015. |
Зато се с правом може, како то у поговору
примећује Радивој Констатиновић, потврдити
да је Жебељан изнедрио, саставио, или здружио песме, које подсећају на римске камеје”,
а у којим “дрвеће и биље имају душу као код старих Грка, који су веровали да сваки
грм има божанство”. Уз важну напомену
да је “Њу”- Песму тешко преварити, без обзира на њен женски сензибилитет, који увек
хоће у висину неослобођен од лепоте прича о: сањарењу, пролазности, растакању, прождирању,
сумњи, кукавичлуку и низању утисака и спознаја. А, кроз све те путеве и странпутице речи Жебељанових песама боре се сводећи
сазнање на звук. О овој “борби” лепо је писао Недељко Богдановић у својим “Изнудицама”
наводећи “да онај који их буде читао избећи
ће недоумице, уколико не буде одвећ горд, ако схвати да је смисао у мислима, и да
је кретање одгонетање истина које су већ други именовали. Зато и треба послушати
песнички савет Недељка Богдановића да “треба
учити од птица – које одлећу са места само да би стигле на ново место од росе (која
испуњена топлим зраком сунчаним) најаче сја у тренутку када је највише изложена
умирању од трава које кад завену миришу понајбоље, од воде која се мири с тим да
тече само наниже, а хоће ли навише мора се предати испаравању, бити нешто друго,
бити облак најчешће, који и не зна да крије дугу, све док му се сунце не јави са
праве стране.”.
Жебељанове песме у зоо парку “Флоре и фауни”
крију одговоре које читаоци могу пронаћи док у њему чекају да се нешто догоди у
њиховим животима, било као опомена, било као узор веровања у све што је Бог начинио
од својих најбољих идеја, као и наду “да ће човек једном престати својом руком да
убрзава нестанак” (из песме Кукута) тих начињења. . Зато се и за ову
поезију може рећи да личи на имагинарно место у чијим оставама и шкрињама Бог чува
залихе смисла и тајне снова у којима песници често неодговорно прљавим ципелама газе лепоту лишћа
и невиност грехова. Написати песме о: багремовима, врбама, гавезу, детелини, коприви,
или бубамари, ласти, ждралу, лептиру и мраву, прави је подвиг, па је зато она увек
више од песника и стрпљења руке која извршава његове, понекад и шашаве, налоге.
Отуда и право језика да се отима из безданих мучионица клишеа на којима, већ јако
уморни, марширају свеци
глагола и придева. А, они су одавно у свађи са именицама и безнађима речника, који
све више личе на каталоге кафанских мениа. Зато, што пре, треба одлепршати у године
остављене на трошним праговима будућности. Међу зверима усуда који се, у лову на
сенке, истичу својим зверствима и злочинствима. Поезија је порота која одавно не
сарађује са земаљским тужилиштвима, полицијама
и судовима.
ЗОРАН М. МАНДИЋ
___________
ЛеЗ 0003985
Нема коментара:
Постави коментар